יום ראשון, 19 במאי 2013

מדריך - מערכת החשמל באפניים חשמליים PEDELEC חלק א' - המנוע


מערכת החשמל (בטכנולוגיית ה – PEDELECהינה המערכת המורכבת והמתוחכמת ביותר באופניים החשמליים שלך ומטרתה להניע את האופניים תוך שימוש באנרגיה החשמלית האגורה בסוללה ותוך התחשבות בפרמטרים המחויבים על פי חוק (תקן 15194 EN).


המערכת החשמלית והאלקטרונית הנמצאת ע"ג האופניים חשופה לסביבה קשה ופוגענית ונדרשות ממנה התכונות הבאות:
  • עמידה בזעזועים והלם מכני (מכות ונפילות).
  • עמידה בתנאי מזג אויר קשים כגון: גשם, אבק, בוץ, חום גבוה מקרינת שמש.
  • מינימום תחזוקה.



חלקי המערכת כוללים: :מנוע חשמלי, סוללה, בקר, חיישן (סנסור), פנל הפעלה ובקרה ומערכת חיווט.

חלקי המערכת הנפוצים כיום  הינם 36v 24v

המנוע החשמלי Motor




סוגים לפי מבנה פנימי והמאפיינים:
·         DC motors  זולים בעלי נצילות נמוכה ואורך חיים קצר (במערכות זולות ופשוטות)
·         Brush motors  טכנולוגיה מתקדמת מעט יותרמנוע מסוג זה מהיר יותר בעל מומנט גבוהה יותר מהקודם (דורש תחזוקה).
·         Brushless motors  היעיל ביותר (חשמליתבעל ממומנט גבוה מכולםפחות חלקים נעים ולכן אורך חיים גבוהה יותר,מנוע זה מתחמם פחות (סיכוי נמוך יותר להישרף)  (כמעט ללא צורך בתחזוקה).
המנועים הנ"ל מורכבים ב תצורות עיקריות :
    HUB motor – מנוע צירימנוע המורכב על ציר הגלגלים והינו חלק בלתי נפרד מהגלגל.
(גלגל קדמי Front-Mounted Hub Motor  או אחורי Rear-Mounted Hub Motor ) מנוע אחורי מקנה יציבות ושליטה טובה יותר בנסיעה.



ישנם שני סוגים של מנועים ציריים מסוג  Brushless motors 
11   Geared Hub Moto מנוע עם גיר פנימי, מנועים מסוג זה נדרשים לטיפול פעם בשנה.


 Gearless Hub Motors  המתקדם והיעיל ביותר בייחוד לסביבה שאינה מישורית (עליותויקר יותר לעומת האחרים
      מנועים אלו יכולים לפתח מומנט גבוה בצורה משמעותית משאר המנועים.







2.  Crank Drive motor     – מנוע מרכזי/אמצעימנוע המורכב על הקראנק (ארכובה-ציר גלגל השיניים והפדלים)
מנוע המורכב בד"כ באמצע גוף האופניים ומעביר את הכוח לשרשרתזוהי טכנולוגיה מתקדמת אשר מצריכה מבנה שילדה מתאים לשילוב מנוע מסוג זה.
סוג מנועים אלו יקרים יותר וקשים יותר לתחזוקהבמקרה וקיימת בעייה במנוע בד"כ לא ניתן לרכוב על האופניים כאופנים רגילים (כפי שניתן במנועים ציריים).






רעש מנוע - אחד הפרמטרים לבחינת טיב (ורמתהמנוע הינה הרעש המופק בעבודה מאומצת.
מנוע איכותי לא ישמיע רעש (כמעטבנסיעה רגילה ורעש נמוך במאמץ.

מומנט וביצועי המנוע: אחד הפרמטרים החשובים המעידים על ביצועי המנוע הינו מומנט המנוע  (Torque) מהווה מדד ליכולת המנוע, להמשיך לסובב את הגלגל בכוח, ברכיבה אנו מרגישים רק את המומנט המועבר ע"י המנוע.
מכיוון שהמנוע מוגבל בהספקו החשמלי (250 וואט) ביצועי האופניים יושפעו מיכולת המנוע לפתח מומנט.
המומנט נמדד ביחידות ניוטון-מטר (N-m ).

ככל שהמומנט שהמנוע מפתח גבוה יותר אנו נרגיש כי האופניים מאיצות ונושאות אותנו יותר "בקלות"

על המנוע החשמלי - ויקיפדיה

ועל הסוללה, נרחיב בפוסט הבא.
מקווים שהחכמתם :)

רמי וצוות Neobike 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה